Klantgericht certificeren

Geplaatst op: 01 februari, 2017

De afgelopen periode heb ik bij een aantal klanten mogen meemaken dat er vergeefs een beroep werd gedaan op de klantgerichtheid van hun certificerende instelling. De klanten wilden om dringende en logische redenen hun audit verzetten. De certificerende instellingen (CI) dreigden de geraamde kosten voor certificering volledig in rekening te brengen (regels zijn regels!). De […]

Lees meer

De Veiligheidsladder, vervanger van VCA?

Geplaatst op: 23 november, 2016

Regelmatig beschouwen we nieuwe en bestaande normen en keurmerken. Hierbij wordt de zin en onzin van de opzet en inhoud nader behandeld. Een toetsing van het handboek en certificatieschema Veiligheidsladder (www.veiligheidsladder.org) levert het onderstaande op. Opzet, historie en status De Veiligheidsladder is ontwikkeld door ProRail als opvolger van de weinig succesvolle Branchegerichte Toelichting Railinfra (BTR). […]

Lees meer

Interne audits

Geplaatst op: 27 oktober, 2016

Er zijn bij managementsystemen een paar normelementen die in de praktijk nog beter benut kunnen worden. Een goed voorbeeld hiervan is de interne audit. Zowel de wijze waarop interne audits worden uitgevoerd als de eisen die gesteld worden aan de interne auditoren verdienen aandacht. Wat vermeld ISO 9001:2015? In de ISO 9001:2015 paragraaf 9.2. staat […]

Lees meer

Het einde van het handboek? Van minder naar meer….

Geplaatst op: 08 oktober, 2016

Een testje. Waar denk jij aan als je de volgende woorden ziet? ISO 9001, certificering, kwaliteitsmanagementsystemen, keurmerken ….. Juist! Aan papier, handboeken, registraties en procedures. Goed nieuws! Dit is namelijk deel overbodig geworden in de (nieuwe) ISO normen. Een blik naar het verleden In alle voorgaande ISO-normen werden organisaties “verplicht” om voor bepaalde processen procedures […]

Lees meer